|
Kvalita drůbežího masa ve vztahu ke způsobu produkce
KADLECOVÁ, Lucie
Tématem této práce je kvalita drůbežího masa ve vztahu ke způsobu produkce. V literárním přehledu je popsáno drůbeží maso, jeho spotřeba v České republice a jeho chemické složení. Jsou zde popsány i vybrané metody senzorické analýzy. V praktické části jsou charakterizovány druhy testovaných mas. Práce se dále zaměřuje na experimentální vyhodnocení chemického složení kuřecí prsní svaloviny z farmy Loužná pomocí metody NIR a porovnání změn ve složení v závislosti na stáří kuřat. Následují vybrané senzorické metody zaměřené na rozpoznání rozdílů kuřecích mas ze třech rozdílných produkcí. Dále byl zveřejněn dotazník, který měl za úkol zjistit preference občanů k výrobkům (kuřecí maso) z různých způsobů produkce.
|
|
Zhodnocení brakace dojnic v systému volného ustájení
KLAP, Martin
Diplomová práce je zaměřena na skot s tržní produkcí mléka a jeho vyřazování z chovu. Hlavním cílem této práce bylo porovnat a vyhodnotit brakaci dojnic v systémech volného ustájení ve dvou na sobě nezávislých chovech v období od roku 2012 až 2014. Diplomová práce dále poskytuje informace o tom, kolik bylo vyřazeno prvotelek a dojnic do 90 dnů po otelení, důvody vyřazení, věk při vyřazení, věk při prvním otelení, pořadí laktace na které byly dojnice vyřazeny a porovnání jednotlivých složek mléka při vyřazení. Práce byla zpracována z datového souboru, který obsahuje informace o ukazatelích 474 jedinců s mléčnou a kombinovanou užitkovostí. Podnik Senagro a.s. Senožaty disponoval čistokrevnými jedinci nebo kříženci se zastoupením hlavního plemene v krvi 51-100 %. V podniku Nečerák Vystrkov jsou chovány pouze čistokrevní jedinci. Z provedeného výzkumu je patrné, že podnik Senagro a.s. Senožaty jednoznačně nesplňuje za celé sledované období brakaci do 30 % z celkového počtu chovaných dojnic, a je výrazně nad tímto procentem, což má za následek ovlivnění rentability podniku. Naopak podnik Nečerák Vystrkov se dle provedeného výzkumu může zařadit mezi podniky, které tuto hranici splňují.
|
|
Formy distribuce biopotravin
PETERKA, Michal
Hlavním cílem diplomové práce je analýza a posouzení distribučních cest, které jsou v současnosti využívány pro biopotraviny. V první fázi byl proveden marketingový výzkum za pomoci online dotazníku, který byl následně umístěn na Google Docs. V tomto dotazníku bylo zjištováno nákupní chování spotřebitelů. Po vyhodnocení výsledků tohoto výzkumu bylo zjištěno, že nejčastěji nakupují biovýrobky v samoobslužných prodejnách, na druhém místě se umístily specializované prodejny a třetí místo obsadil nákup přímo u výrobce. Nejčastěji nakupovanou komoditou s označením Bio je mléko a mléčné výrobky, následuje ovoce a třetí místo obsadila zelenina. Ve druhé fázi byl proveden marketingový výzkum, který byl uskutečněn telefonickým dotazováním u výrobců z Jihočeského kraje. Bylo osloveno celkem 64 biofarem, z nichž se podařilo úspěšně kontaktovat 50. Nejčastěji se výrobci v Jihočeském kraji zabývají chovem dobytka. Největší podíl na odbytu u těchto biofarem jsou ze 39 % zpracovatelské firmy, z 32 % je odbyt zajištěn prodejem masa, nebo živých zvířat přímo na farmě, nebo ve vlastní prodejně a 24 % zajistí distributoři. Pouze zanedbatelných 5 % masa odebere přímo maloobchodní jednotka, která maso prodává konečnému spotřebiteli. Druhou nejčastější produkovanou komoditou je mléko a mléčné výrobky. Veškerá produkce mléka odebíraná z farem je podle dotazníkového šetření určena výhradně pro český trh a odbyt je v průměru hodnocen známkou {\clqq}chvalitebně``, o což se významnou měrou zasluhuje největší zpracovatel mléka Madeta a.s. Dalšími odběrateli jsou prodejny zdravé výživy a stravovací zařízení. Jednotlivý podíl odběratelů u mléka a mléčných výrobků se nepodařilo zjistit. Biovýrobců zabývajících se pěstováním ovoce, obilovin, luskovin a brambor je v Jihočeském kraji velmi málo, a proto vypovídací hodnota průzkumu je velmi nízká.
|